12 martie 2012

Convorbiri cu Virgil V. Scurtu (II)

Virgil V. Scurtu, flancat de Mircea Corpodean şi fiul acestuia, Mihai (1999)

SCUMPULE, in poza pe care ai atasat-o la dialogul nostru [precedent], aceea de la Tg.Jiu, pe masuta sunt si trei tablouri pictate, al caror subiect te rog sa-l identifici. Unul din ele a fost facut la dorinta mea si mi-a fost daruit de autoare, gasindu-se acum pe peretele dormitorului meu, exact deasupra televizorului ORION. Ghici care din ele, si apoi iti explic geneza. Ne va duce pana in INSULELE CANARE unde se spune ca ar fi CEL MAI MARE TELESCOP din lume, deocamdata, de 10,4 m diametru...



Cea din dreapta seamana putin cu Carul Mare, dar sunt de fapt Pleiadele... cea din mijloc e un obiect Messier, cumva Nebuloasa Bufnitei? Parca recunosc doi ochi... Iar prima s-ar potrivi cel mai bine deasupra televizorului dvs, marca ORION...

BRAVO! Le-ai recunoscut, dar care crezi ca e la mine?

Pai cred ca prima... ca e Orion... ca televizorul...

NU. Am pe M97 care-mi aminteste de o cunostinta, care suferind, printre altele, si de FOTOFOBIE, umbla cu ochelari fumurii. Ti-as trimite o poza a ei, mare astronoama, dar nu am la indemana. Ar trebui sa ma intorc inapoi in timp, prin anul trecut, nu stiu exact la ce data, si sa-ti forwardez emailul care contine 5 poze ale respectivei, primite de la o cunostinta de pe FACEBOOK, nevasta sefului actual de la URSEANU... Poti pune si aceste dialoguri intr-un capitol viitor, poate-ti gasesc si materialul despre INSULELE CANARE, cum au fost descoperite si colonizate-dupa JULES VERNE-ISTORIA MARILOR DESCOPERIRI GEOGRAFICE. Apoi, scuza-ma daca insist si poate ma repet: cauta cartea CALATORIE LA CAPATUL STIINTEI de P.ROUSSEAU, editura MINERVA, 1972, biblioteca pentru toti. Cred ca-ti va placea. Am recitit acum cateva minute, pentru a nu stiu cata oara, controversa SHAPLEY-CURTIS, descrisa pe larg pe cateva pagini, cu aceeasi placere ca si prima oara. Daca nu-ti place, poti sa o duci inapoi la biblioteca...

Citeam undeva că un rus de la Observatorul Astronomic Pulkovo a declarat ca din 2014 incolo vreme de 200 de ani temperaturile globale urmeaza sa scada puternic datorita unui minim de activitate solara. O noua era glaciara?

NU cred, deoarece in timpul lungului MINIM MAUNDER, care a durat cateva decenii, cateva cicluri solare medii, NU a fost nicio era glaciara.

De-a lungul timpului au circulat zvonuri conform carora personalitati ale culturii si stiintei romanesti ar fi fost masoni: Balcescu, Koglaniceanu, Hasdeu, etc. Din cate stiu eu, masoneria opereaza cu unele concepte astronomice si alegorii cosmice deopotriva. De pilda iata, vechea cladire a lojei masonice de la Oradea, deasupra careia troneaza un glob terestru gigant, imprejurat de cercul zodiacal. 

Vechea Lojă Masonică din Oradea
Nu m-ar mira sa aflu ca masoneria a suscitat interesul si a unor persoane din spatele telescopului, mai mult sau mai putin cunoscute. Cunoasteti vreun caz?

NU! NU am studiat chiar nimic despre masonerie.

Domnule Scurtu, in materialul despre planeta PlutoN ne povesteati ca relatia dvs. cu fostul director al Observatorului Astronomic din Iasi, dl. Nadolschi, fusese una de "opozitie", si asta nu numai din cauza longitudinilor ceresti ale zodiilor dumneavoastra. Ati mai avut si alte divergente de opinii stiintifice cu dansul, afara de cea referitoare la ipotetica planeta transplutoniana X1?

Cu dr.V.NADOLSCHI nu am avut practic divergente de ordin stiintific ci pur si simplu lumesti. Elev fiind comandam multe carti de astronomie in URSS, si de multe ori, involuntar, i le suflam de sub nas-vanzatoarea le vindea primului care le solicita. Apoi am fost cam 3 ani presedinte al unui cerc de astronomie pe oras, sub egida SSMF, cerc condus de prof.inv.mediu LUDMILA NADOLSCHI, sotia lui VICTOR. Dupa ce intre ei a survenit un proces de divort, care a durat cam 10 ani, eu ma gaseam "intre ei", ea ma lauda, pentru activitatea de la cerc, el, in opozitie, ma cam persecuta. Dar trebuie sa mentionez ca EL mi-a facut referat favorabil pentru lucrarea despre PERSEIDE, care mi-a fost publicata cand aveam 19 ani, si astfel am devenit CEL MAI PRECOCE ASTRONOM din ROMANIA...La OBSERVATOR NU ma prea ingaduia, probabil din motive de comoditate-sa nu il deranjez, repetandu-se astfel oarecum situatia anterioara de la acest OBSERVATOR, cand PLACINTEANU a dispus daramarea pilonului de sustinere a refractorului RESSEL, intrumentul principal, ca sa nu fie deranjat de SIADBEY, mare pasionat de astronomie, un mare observator...

Ce s-a ales pana la urma de planeta X1 a lui Nadolschi? S-a induplecat cineva sa o caute de cand profesorul de la Iași i-a calculat presupusa pozitie? Sau poate a fost deja gasita de altii... vezi Eris, Sedna, etc?

Am propus initial sa o caute astronomilor romani care se ocupa cu descoperiri de asteroizi, adica dr.VADUVESCU &Comp, dar nu au incercat. Apoi ne-am adresat dr. MIKE BROWN, unul din codescoperitorii lui ERIS, care a si scris o carte despre CUM A UCIS PE PLUTO(N), carte pe care s-a apucat dr.HARRY MINTI sa o traduca in romaneste, dar nici acesta nu a raspuns...Asa ca, planeta X1 calculata de dr.NADOLSCHI, mai merge cu trenul, unde a fost lasata...

Povestiti-mi cum ati trait aselenizarea. Unde erati, ce faceati, cum ati urmarit-o etc. Atunci erati cam de varsta mea...

Aselenizarea am trait-o pe viu la televizorul unei cunostinte. Eram in primul an de SOMERIE, dupa ce mi-am dat demisia din invatamant, si am avut prima aventura cu o femeie...

Asta cu aventura banuiesc ca nu vreti sa apara [in materialul scris]...

BA poate sa apara, ca si pentru mine a fost o premiera. Desi in acest domeniu nu am fost deloc precoce.

Atunci aveati barba si pipa?

Prima barba, pe care mi-am lasat-o cam dupa moartea lui GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, fara a fi conditionata de asta, mi-am ras-o in anul 1968, in timp ce eram profesor de fizica si astronomie la un liceu din GALATI. In timpul aselenizarii din 1969 aveam mai multe pipe, dar fiind somer, nu aveam tutun...

Domnul Harry Minti mi-a trimis câteva fotografii ale acelor vremuri de demult. Una dintre ele m-a dus cu gândul la o poza celebră cu Edwin Hubble, cea în spatele telescopului....

Edwin Hubble
Celebra poza a lui HUBBLE cu pipa in gura "la curul telescopului SCHMIDT de 48" de la PALOMAR...Ai sa vezi si poze ale mele cu pipa...

Aveti dreptate, aveți și dvs. poze similare ( ultima de pe http://galaxis.1colony.com/istoric.html ). Ma intreb oare la astronom marimea pipei e legată de dimensiunea telescopului sau? In pozele dlui Minti v-am recunoscut la o masa festiva.

Relativ la poza cu masa festiva din decembrie 1970 de la TIMISOARA: IN DREAPTA MEA, LA CEALALTA MASA ESTE PROF. CALIN POPOVICI. Exact in fata mea este HARRY MINTI. Mai jos, spre obiectiv, vine V.URECHE, apoi V.POP, doi din cei trei muschetari de la CLUJ. In cartea proiectata punem MUSAI si aceasta poza istorica.

Domnul Harry Minti deplânge procesul de eclipsare artificiala a astronomiei romanesti...

Relativ la "eclipsa": de o eclipsa TOTALA am scris si eu, dar tu ai scris de o eclipsa ARTIFICIALA, de aceea nu am inteles. FII ATENT, asa ai facut [in articolul precedent din Convorbiri] si cu RITMUL, cand ai scris ca ar fi periodicitate CONCEPUTA, cand eu am scris periodicitate PERCEPUTA. Este oarecare diferenta, nu crezi?

Da, aveti dreptate, abia dupa publicarea materialului am sesizat greseala si am corectat-o. Dar sa stiti ca mi-a placut foarte mult cum a iesit acel prim articol din "Convorbiri". Posibil cel mai interesant de pe intregul meu blog. Posibil pentru ca nu l-am scris eu decat pe jumate...

De ce-mi scrii asta, crezi ca mie nu mi-a placut?(cu exceptia periodicitatii CONCEPUTE...)

Voiam doar sa ma asigur... va stiu foarte critic... Eu de exemplu am prins astronomia in epoca computerului, Internetului si a programelor gen Stellarium care iti ofera toate mura in gura... dar in anii 60-70-80, cand toate acestea lipseau, de unde obtineati pozitiile de referinta ale astrilor? Anuare astronomice? Corespondenta cu alte observatoare? Exista un sistem de comunicare a informatiilor astronomice bine pus la punct?

Eram pe cale de a ma intoarce in timp sa caut pozele cu DODOLOATA si materialul despre INSULELE CANARE, pe care nu mi l-a publicat CINEVA, considerandu-l de CAN-CAN, cand a picat noul tau email, la care pot sa-ti raspund partial. In general pozitiile asteroizilor descoperiti deja se cunosc din efemeride speciale. La BUCURESTI se observau in mod curent in scopuri ASTROMETRICE o serie de asteroizi, prin metoda fotografica, la marele ecuatorial dublu, de 38/600cm. Cu ICARUS, care este un asteroid deosebit, si care uneori se apropie mult de PAMANT, E ALTA POVESTE, IAR ATUNCI, IN 67-68 A FOST CHIAR O CAMPANIE, CAM CUM S-A FACUT LA ECLIPSA DE SOARE DIN 1999. Dar in ultima vreme este un program de observare a asteroizilor care se apropie de PAMANT in mod periculos, numit EURONEAR, la care a participat si DODOLOATA, singura femeie din colectiv, si a carei poza a aparut in GANDUL, unde ai putea-o gasi eventual, daca ceri pe GOOGLE, "romani descoperitori de asteroizi."...

Şi povestea cu Insulele Canare?

MATERIALUL DESPRE insulele CANARE(FORTUNATAE ISLAS) e facut la finele anului 2010, deci trebuie sa-l caut printre cele peste 6000 de emailuri de la SENT...Cum il gasesc ti-l forwardez.

NEFERICITA DIN INSULELE FORTUNATAE

   In anul 505 i.e.n. o flota compusa din 60 de galere, sub comanda "amiralului" HANNON, parasi Cartagina pentru a face noi descoperiri. Dupa ce trecu de Coloanele lui Hercule (Stramtoarea Gibraltar de azi). ca si goeleta SPERANTA a lui Radu Tudoran(iar RT !) se indrepta spre sud, de-alungul coastelor Africii. Dupa un timp ajunge la o insulita denumita KERNA, pe care Jules Verne o crede ca face parte din grupul Insulelor Fortunatae. Aceste Insule Fericite au mai fost explorate de Juba, fiul regelui Numidiei, in anul 776 de la intemeierea Romei. Iar in anul 1393 Almonaster, un senior spaniol, comandand o expeditie, debarca pe Lanzarote, cea mai de NE insula mare din arhipelag. Dupa anul 1400 baronul normand Jean de Bethencourt, in mai multe expeditii realizeaza colonizarea acestui grup de insule, disputate de Spania si Portugalia. Este prima colonie din lume realizata de europeni. Dintre insulele mai mari, de la est la vest citam, dupa o harta Catalana din anul 1375, cea mai mare pe care am gasit-o in cartea lui Maghidovici(pag.120):LANZAROTE, FUERTEVENTURA(de pe care provin faimoasele cantarete languroase BACCARA), GRAN CANARIA, INFERNO, GOMERA, FERRO si, inafara hartii, cea mai vestica, LA PALMA. Aici, in INSULELE FERICITE, in zilele noastre, s-a amplasat un mare OBSERVATOR ASTRONOMIC, pe marginea craterului vulcanului Taburiente.


     
   In aceste tinuturi incantatoare a sosit in aceasta toamna o tanara, nascuta pe malurile Dunarii, in fatidicul an 1985, cu o zi inainte de moartea celebrului astrofizician Sklovski. Aceasta tanara, pe care in alt material am numit-o "Speranta noastra", deoarece credem ca poate va lasa o urma in ASTRONOMIE, a sosit acolo pentru a lucra cateva seri cu cel mai vechi telescop de pe acele meleaguri, reflectorul ISAAC NEWTON, de 2,5 m diametru, care era acolo inca din anul nasterii sale, desi a fost dat in exploatare la inceputul anilor 60, fiind al doilea ca marime in Europa, dupa telescopul SAIN de la Observatorul astrofizic din Crimeea, de 2,6 m diametru. Aceasta fata norocoasa a avut cu aceasta ocazie posibilitatea de a vizita si instrumente mai mari, cum este telescopul W.Herschel, de 4,2 m diametru, sau cel mai mare telescop optic de pe Terra, cel de 10,4 m. Totusi acestei fete norocoase, cand s-a intors cu privirea spre sud, la meridian, i-au dat lacrimile, si nu din cauza fotofobiei, ci de nefericire, ca de acolo inca nu putea vedea in intregime constelatia CRUCEA SUDULUI(CRUX), care o determinase in copilarie, in vis, sa se ocupe cu ardoare de ASTRONOMIE. De aici si titlul materialului: O NEFERICITA IN INSULELE FERICITE. Dar speram si ii uram sa ajunga mai in sud, de exemplu la PARANAL, sa faca o gasca cu ANTU,KUEYEN, MELIPAL si YEPUN, cele patru reflectoare de 8,2 m diametru fiecare, de unde sa poata vedea in conditii bune constelatia preferata. AFERIM URARE !

[Notă personală: Un mesaj transmis la finalul discuției de Virgil V. Scurtu lui Dimitrie Olenici, de la Planetariul din Suceava, îmi va confirma definitiv legătura cauzală demult bănuită de mine, între dimensiunile celor două unelte de bază ale astronomului de odinioară: pipa și telescopul...]

Ce mai faci, cu ASTRONOMIA cum te-mpaci? Ce-ti mai fac sefii si cand ma mai invitati acolo, sa beau o bere in restaurantul de langa PLANETARIU si sa fumez acolo din noua mea pipa de 8"?

[Notă personală: 8”, care se citește 8 inci sau 8 țoli, echivalentul a circa 20 cm, e o dimensiune standard la producătorii de telescoape, dar foarte rar întâlnită în universul tabacului]
Virgil V. Scurtu împreună cu Prof. Ioan Adam (Bârlad), cu ocazia Eclipsei '99
PS: Până în 30 martie aveţi posibilitatea de a admira la Cluj o pipă celebră. Mai multe aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...