16 septembrie 2013

Cadranul solar de La Piazzetta

La Piazzetta. Cadran solar.

Dacă ești din Cluj probabil ai auzit de localul La Piazzetta, deschis pe Bulevardul Eroilor la nr. 21, acolo unde pe vremuri cumpărai robineți și garnituri de la magazinul Fierul. Toți sunt de părere că designul interior al localului, gândit sub forma unei piazzette în stil renascentist, merită nota 10, dar în privința calității serviciilor nimeni nu pare foarte mulțumit (șuruburi în mâncare - rămășițe de la Fierul?, greșeli în meniu, diverse scăpări culinare, pâine mucegăită). Oricum ar fi mâncarea, probabil ai remarcat pe peretele din dreapta al coridorului de acces o ciudățenie gradată din ceramică și tija metalică aferentă, dar nu ai știut până acum ce reprezintă. Îți spun eu: e singurul cadran solar din Cluj expus într-un restaurant.



Cadranul a fost marcat cu cifre romane pentru intervalul orar 7 a.m. - 5 p.m., cu poziția orei 12 decalată față de verticală, ceea ce denotă o ușoară rotire a piesei spre stânga față de normal, probabil din rațiuni artistice. Amplasat corect în aer liber, pe un perete sudic iluminat de Soare, ceasul ar funcționa fără probleme, cu observația că timpul solar indicat ar fi unul aproximativ, bazat pe vechiul sistem al așa-ziselor ore sezoniere sau biblice, în care ziua-lumină era împărțită în 12 părți egale a căror durată varia însă în funcție de anotimp. 

3 comentarii:

  1. Citind seria ta de articole despre cadranele solare, mi-am amintit ca si in Constanta exista, pe vremuri, un cadran solar. El era asezat, daca-mi aduc bine aminte, undeva pe plaja din Mamaia, pe langa topoganul de piatra(cam asa se numea zona aceea cand eram eu pustan, acum probabil ca a capatat numele vreunui club de fitze de prin apropiere). Tin minte ca era format dintr-o mare lespede circulara de piatra pe care erau gravate cifrele romane si, parca, pe exterior erau si niste unitati de masura, dar nu mai stiu exact. Apoi era si o tija metalica care indica ora si inca una care o sprijinea de prima. Oricum eu am vazut cadranul prin anii '90 si nu cred sa mai existe acum.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mersi Vlad! Prin partea aia a tarii n-am colindat de mult, dar stiu ca un alt cadran solar din Dobrogea se afla in comuna Cumpana.

      Ștergere
    2. Am citit si eu pe net despre el si despre alte doua descoperite tot in Dobrogea, Dar ala de la Cumpana cica este antic, dar cel despre care ti-am scris nu era decat o relicva (fericita) comunista.

      Ștergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...