10 septembrie 2013

Căutând-o pe Venus

După cum vă spuneam, duminică au fost îndeplinite condițiile necesare pentru observarea planetei Venus pe timp de zi: elongația o depărtase pe aceasta suficient față Soare și, în plus, o Lună timidă putea servi drept geamandură în infinitul oceanului ceresc, indicând calea spre astru.

Poziția secerii lunare în timpul zilei



Ora 13:48, prima tentativă. Dintr-un colț umbrit al balconului unui prieten găsesc Luna pe cer cu ajutorul programului Google Sky instalat pe telefonul Android. Am noroc cu o pasăre care zboară exact deasupra. Procentul de iluminare este undeva sub 10%.  Ochii mei obosesc repede de la atâta lumină. Observ câteva artefacte vizuale de tipul "mouches volantes" care nu merită nicio laudă, în vreme ce planeta Venus rămâne ascunsă privirii chiar și prin binoclul 7x50. 

Secera Lunii în timpul zilei

Ora 15:20, a doua încercare. De aceasta dată m-am retras în natură, la umbra unor pini undeva pe prelungirea str. Donath spre Florești. Găsesc din nou Luna, iar acum izbutesc să văd și planeta Venus... prin binoclul 7x50, după ce în prealabil  mă asigur că nu mă vede nimeni trișând. Aspectul neobișnuit al planetei pe cerul zilei, de steluță cu o vagă strălucire metalică, mi-a rămas întipărit în minte încă de anul trecut. Peste doar câteva minute frumoasa Venus va trece la meridian.

Poziția secerei lunare aproape de meridian
În centru: secera Lunii printre pini
Venus (stânga) și Luna (dreapta)
Planeta Venus pe timp de zi cu 80x zoom

Ora 19:15, ieșire cu dl. Ioan Mircea Corpodean în zona Colina din Mănăștur. Sopul este în primul rând inaugurarea sub cerul liber a noului său telescop reflector de 114/900 mm, dar și observarea Soarelui și bineînțeles a planetei Venus pe cerul de seară. Am adus cu mine pentru comparație și Skywatcher-ul meu Maksutov de 90/1250 mm.

Comuna Florești și Munții Gilăului

Ioan Mircea Corpodean

Cu dezamăgire remarcăm absența oricăror pete solare: pentru o zi frumoasă de început de toamnă, Helios pare excesiv de liniștit. Dar apusul său dincolo de dealurile Gilăului se dovedește a fi formidabil. 

Apus de Soare

Se lasă repede seara și cuplul Venus-Lună poate fi văzut acum de către oricine. Poziția lor relativă s-a schimbat față de cea înregistrată în urmă cu doar câteva ore: Luna s-a deplasat pe cer cu 3-4 diametre înspre Sud-Est, câștigând totodată în putere.  

Venus și Luna


Ambele telescoape au oferit imagini ale lui Venus și Lunii de o calitate satisfăcătoare, deși cel de 114 mm producea vederi semnificativ mai luminoase față de cel de 90 mm (cei 2 cm diferență conduc în fond la o creștere a suprafeței de colectare a luminii cu 60%!), în vreme ce micuțul meu compensa printr-o stabilitate mai bună și focalizare mai precisă. Faza gheboasă a planetei putea fi recunoscută cu ușurință prin ambele instrumente, la fel ca principalele cratere și formațiuni lunare prezente pe secera fină. 

La un moment dat am fost abordați de către trei persoane curioase, dornice să privească cerul prin telescop în speranța elucidării misterului Lunii mușcate. "Se petrece cumva vreo eclipsă??"

Apusul Lunii a marcat sfârșitul sesiunii noastre de observații.  Următoarea întâlnire a Selenei cu Venus va avea loc pe 8 octombrie 2013. 

3 comentarii:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...