16 mai 2014

Un ceas solar vertical cu declinatie mare pe balcon


Într-un articol precedent v-am prezentat o metodă grafică de a construi ceasuri solare cu declinaţii moderate (până în 60 de grade), fără însă a face referire la aspectul unor ceasuri "extreme". Cam pe la sfârşitul lui martie mi-a venit ideea să fac un asemenea ceas solar cu declinaţie mare pe un perete de la balcon care se abate de la sud cu 84,44 grade înspre vest, dar nu am apucat să-l termin decât zilele trecute. Prima dată l-am conceput în programul Orologi Solari, după care l-am transferat pe perete conform coordonatelor carteziene calculate. Are dimensiunile de 90/110 cm,  iar tija perpendiculară de 20 cm lungime este de fapt un cui adus dintr-o excursie la Sighet pe care l-am "decapitat" cu o panza de bomfaier. Pentru că ceasul este îndreptat spre vest şi totodată spre peretele opus, plaja orelor este mult redusă şi cuprinde numai orele după-amiezii în care Soarele se află în acea parte a cerului. Acestea sunt marcate după timpul legal român pentru intervalul 1 pm - 5 pm şi sunt citite doar după vârful umbrei, nu şi după direcţie (aceasta înseamă că în ciuda poziţiei tijei piesa măsoară ore egale şi nu ore temporare dependente de anotimp). Precizia ansamblului după corectarea la ecuaţia timpului pare a fi de 1 minut. Singura parte vopsită este fundalul galben (lavabil de exterior), în rest am folosit carioci. Segmentele roşii reprezintă jumătăţi de oră, iar dreapta verde este linia pe care vârful umbrei evoluează în ziua echinocţiilor de primăvară (21 martie, la intrarea în zodia Berbec) şi toamnă (23 septembrie la intrarea în zodia Balanţă). Curba superioară reprezinta timpul solstiţiului de iarnă şi momentul intrării Soarelui în zodia Capricorn pe 21 decembrie, cea inferioara reprezintă timpul solstiţiului de vară când Soarele intră în zodia Rac pe 22 iunie. Pictogramele reprezintă simbolurile zodiilor menţionate. Revin cu mai multe poze pe soare.     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...