20 martie 2015

Eclipsa parțială de soare din 20 martie 2015

Azi am observat eclipsa parțială de soare prin metoda proiecției. Pentru aceasta am pregătit două dispozitive. Primul este un tub de PVC, de 50 cm lungime, cu unul dintre capete acoperit cu o folie de aluminiu perforată cu un ac. La celălalt capăt am întins o pungă de plastic cu rol de ecran transparent pentru afișare. Atât folia cât și punga le-am fixat de tub cu elastice. Foaia de hârtie tăiată în mijloc și glisată pe tub are rol de parasolar.




Pentru aliniere, instrumentul se îndreaptă spre soare până când partea lui superioară nu mai lasă umbră pe foaie. Apoi se poate urmări imaginea formată pe pungă de la câțiva zeci de centimetri. Soarele eclipsat apare răsturnat deoarece principiul este cel al unei camere obscure. Iată și rezultatul obținut:



Cel de-al doilea dispozitiv folosit la proiecție a constat dintr-o cutie de pantofi la care am atașat o mică lunetă căutătoare cu distanță focală ajustabilă, în partea posterioară fiind prevăzută cu o foaie de hârtie albă pentru sporirea contrastului. Am îndreptat luneta spre soare și am reglat focalizarea. Mai jos puteți vedea rezultatele. Primele două fotografii au fost realizate după 5 minute de la începerea eclipsei, celelalte două aproape de faza maximă, la ora 12:00.





Am încercat și o metodă mai neobișnuită pentru a vedea eclipsa. Cam în mijlocul imaginii de mai jos, pe orizontală, se observă 3 mici seceri, mini-eclipse, formate de proiecția soarelui printre palmele mele de la ambele mâini, suprapuse astfel încât "ochiurile" mici dintre degete ajung să creeze focalizare.


La Cluj eclipsa a debutat la ora 10:46 și a durat până la 13:05. O simulare a acesteia găsiți aici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...